Identitetsanalys och grafisk profil för Fryshuset i Göteborg
Kaminsky Arkitektur har i samarbete med Modesty Concept genomfört en identitetsanalys för att lyfta byggnadens unika karaktär. Fastighetsbolaget Corem, som äger byggnaden, har tagit fram ett förslag på en omfattande renovering och utbyggnad. Byggnaden används idag som kontor, men potentialen finns att rusta upp den och förvandla den till en del av en attraktiv besöksdestination i området. Här kan en dynamisk mix av kultur, historia, fiskenäring, bostäder, handel, kontor samt mat- och dryckesupplevelser skapas.
Baserat på den analys vi genomförde, tog vi fram förslag på en ny grafisk profil för Fryshuset. Vi undersökte också hur byggnaden kan aktiveras och kommunicera att något nytt är på gång under ombyggnationen. Förslaget inkluderade logotyp, typografiska riktlinjer, färgpalett och ett visuellt formspråk som speglar husets karaktär.
Arkitektoniskt har byggnaden en stark identitet med sin karaktäristiska gröna putsfasad och de boxliknande volymerna. Dess historiska roll som fryshus i Fiskhamnen – en gång ett pulserande nav i Göteborgs fiskenäring – ger också en stark förankring. Dessutom är byggnaden strategiskt placerad, synlig för tusentals förbipasserande bilar, bussresenärer och fartyg vid hamninloppet varje dag. Form, plats, färg och den historiska funktionen har varit centrala element i den grafiska identiteten.
För att undvika att byggnaden upplevs som ett stort spökhus under den omfattande renoveringen, föreslog vi att fasaden ut mot vägen aktiveras. Inspirerade av muralmålningar föreslår vi att byggnaden pryds med utbytbara vepor och belysning på det tornliknande trapphuset. På ett lekfullt sätt kan byggnaden då kommunicera med förbipasserande, genom hälsningar eller information om vad som sker i huset under utvecklingsfasen.